Законодавство про умови доступності ЗДО для дітей з ООП
План заходів
Наказ
Ведення ділової документації щодо організації роботи з дітьми з особливими потребами
Хто розробляє та затверджує ІПР ?
ІПР розробляє група фахівців індивідуального супроводу дитини з особливими освітніми потребами відповідно до висновку та рекомендацій ПМПК.
До неї входять:
- вихователь-методист
- вихователь асистент вихователя
- практичний психолог
- дефектолог
- медична сестра.
До групи можна залучати фахівців інших навчальних закладів, навчально-реабілітаційних центрів, ПМПК (інклюзивно-ресурсних центрів) тощо. Завдання фахівців щодо індивідуального супроводу дитини з особливими освітніми потребами:
- збирати інформацію про дитину, її інтереси, труднощі й обмеження, освітні потреби
- ухвалити консолідоване рішення про специфіку змісту навчання дитини з урахуванням рекомендацій ПМПК
- визначати потенціал розвитку дитини, актуалізувати її позитивні особистісні якості
- розробляти індивідуальну програму розвитку дитини
- контролювати загальний психічний розвиток дитини
- консультувати батьків з питань психофізичного розвитку дитини
- вести щоденник спостережень, відображаючи актуальний розвиток дитини
- формувати портфоліо дитини.
У процесі розроблення ІПР обов’язково беруть участь і батьки дитини з особливими освітніми потребами (особи, які їх замінюють). Так вони будуть поінформовані про потенційні можливості дитини, динаміку її розвитку.
У процесі розроблення ІПР обов’язково беруть участь і батьки дитини з особливими освітніми потребами (особи, які їх замінюють). Так вони будуть поінформовані про потенційні можливості дитини, динаміку її розвитку.
Завідувач ДНЗ затверджує ІПР і склад групи супроводу .
Зміст індивідуальної програми розвитку
Уніфікованої форми ІПР для дитини дошкільного віку немає, тому головне — дотримуватися вимог до змісту її розділів.
Структура індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами
Назва розділу.
|
Зміст
|
Загальна інформація про дитину
.
|
- Ім’я та прізвище дитини, дата її народження
- Прізвище, ім’я, по батькові та телефони батьків
- Адреса проживання
- Інформація про порушення в розвитку Дата зарахування до дошкільного навчального закладу
- Термін дії ІПР
|
Рівень розвитку дитини
|
- Відомості про рівень розвитку дитини: її знання та вміння, сильні якості, труднощі, у чому потрібна допомога
- Інформація про вплив порушень розвитку дитини на її здатність до успішного засвоєння інформації
|
Освітні послуги
|
- Розклад корекційно-розвивальних та додаткових занять з відповідними фахівцями (вчителем-дефектологом, практичним психологом) із зазначенням кількості й тривалості таких занять
|
Адаптації/модифікації
|
- Рекомендації щодо пристосування навчального середовища, застосування методів, матеріалів, іграшок, обладнання з урахуванням сенсорних та інших потреб дитини
|
ІПР розробляють на 3 місяці на основі спеціальних програм розвитку дитини дошкільного віку, рекомендованих МОН України для дошкільних навчальних закладів.
Щомісяця програму переглядають задля корегування й доповнення. Зауважте! ІПР переглядають, якщо дитина:
- має труднощі в засвоєнні змісту навчального матеріалу
- може перейти до наступного рівня складності виконання завдання.
Команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами:
ПОСТІЙНІ УЧАСНИКИ
|
Директор або вихователь-методист
|
- формує склад команди
- призначає відповідальну особу щодо координації розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР)
- організовує роботу команди контролює виконання висновку інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ)
- залучає фахівців (зокрема фахівців ІРЦ) для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям
- контролює виконання учасниками команди їх функцій
- розробляє спільно з іншими учасниками команди індивідуального навчального плану дитини
- залучає батьків дитини до розроблення і погодження ІПР
- оцінює діяльність педагогічних працівників, залучених до реалізації ІПР моніторить виконання ІПР
|
Вихователь
|
- забезпечує освітній процес дитини з урахуванням особливостей її розвитку та ІПP
- готує інформацію для учасників засідання команди про особливості навчально-пізнавальної діяльності дитини, її сильні сторони та потреби; результати виконання дитиною навчальної програми/освітнього плану
- бере участь у підготовці індивідуального навчального плану дитини
- розробляє індивідуальну навчальну програму в закладі загальної середньої освіти
- визначає спільно з іншими педагогічними працівниками рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПP
- створює належний мікроклімат у колективі
- надає інформацію батькам про стан засвоєння навчальної програми/освітнього плану дитиною
|
Асистент вихователя
|
- спостерігає за дитиною, щоб вивчити її індивідуальні особливості, схильності, інтереси та потреби
- бере участь в:
— організації освітнього процесу дитини
— розробці ІПP
— підготовці індивідуального навчального плану та індивідуальної навчальної програми
- адаптує освітнє середовище, навчальні матеріали відповідно до потенційних можливостей та з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини
- оцінює спільно з вчителем рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених ІПР
- готує інформацію для учасників засідання команди за результатами спостереження за дитиною щодо її індивідуальних особливостей, інтересів та потреб
- надає інформацію батькам, педагогічним працівникам щодо особливостей розвитку дитини
|
Практичний психолог
|
- вивчає та моніторить психічний розвиток дитини
- веде психологічний супровід дитини
- надає корекційно-розвиткові послуги дитині згідно з IПP
- надає рекомендації, консультації та методичну допомогу педагогічним працівникам закладу освіти у роботі з дитиною
-
|
Учитель-дефектолог, учитель-реабілітолог
|
- надає корекційно-розвиткові послуги дитині згідно з ІПP
- моніторить досягнення у відповідній сфері розвитку дитини згідно з ІПР
- надає рекомендації педагогічним працівникам щодо особливостей організації освітнього процесу, реалізації корекційно-розвиткових цілей під час навчання, технології для досягнення кінцевих цілей навчання, визначених в ІПР, та застосування адаптацій (модифікацій)
- консультує батьків дитини
|
Батьки або законні представники дитини
|
- надають інформацію про дитину (стиль, спосіб навчання, успіхи, труднощі у виконанні домашніх завдань)
- беруть участь у роботі команди, зокрема залучають до складання ІПP
- створюють умови для навчання, виховання та розвитку дитини
|
ЗАЛУЧЕНІ ФАХІВЦІ
|
Медичний працівник закладу освіти
|
- інформує учасників команди про стан здоров’я дитини та її психофізичні особливості
- збирає за потреби додаткову інформацію від батьків, закладу охорони здоров’я щодо стану здоров’я дитини
|
Лікар, асистент дитини, спеціалісти системи соціального захисту населення, спеціалісти служби у справах дітей
|
Беруть участь у роботі команди, зокрема долучаються до складання ІПP
|
|
|
|
Примітка. Складено відповідно до Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти, затвердженого наказом МОН від 08.06.2018 № 609.